MARO - Uw specialist op het gebied van brandbeveiliging uit Leerdam

Verbandtrommels

Verbandtrommels en het onderhoud hiervan

EHBO koffers verplicht op de werkplek

Iedere werkgever heeft de verplichting om EHBO koffers op de werkplek te hebben. De veiligheid van de werknemer moet zo goed mogelijk gewaarborgd zijn. De EHBO koffer voor de werkplek wordt ook wel een BHV koffer genoemd. Een BHV koffer beschikt over meer materialen dan een gewone EHBO koffer. Er zit een teken-pincet, stroomdiagram en een reddingsdeken in. Veel gebruikte BHV koffers zijn die van het Oranje Kruis. Deze koffers krijgen een Oranje Kruis keurmerk en een goedkeuringsnummer. Het Oranje Kruis stelt eisen betreffende kwaliteit, doeltreffendheid, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van de koffer.

Soorten EHBO koffers

De koffers verschillen vooral qua inhoud, afhankelijk van het doel:

  • EHBO-koffers A (25 werknemers of meer) en B (tot 25 werknemers)
  • EHBO-koffers Sport (bedoeld voor sportclubs)
  • EHBO-tassen (voor op locatie)
  • BHV-koffers (met aangepaste inhoud voor Bedrijfshulpverleners)
  • EHBO-koffer Horeca (de inhoud is afgestemd op de HACCP-eisen)
  • EHBO-koffer Kinderen (speciaal ontwikkeld voor peuterspeelzalen en basisscholen).

 

Advies EHBO koffers op werk

Er wordt geadviseerd om per zelfstandige unit of werkvloer één EHBO-koffer tot zich te hebben. Wanneer de werkvloer erg groot is houd dan 1 koffer aan per 50 werknemers. Een A verbanddoos is het meest geschikt voor bedrijven met meer dan 25 werknemers. Dit is ook wel afhankelijk van de werkzaamheden. Een B verbanddoos is geschikt voor kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers.

Controle EHBO koffer

Het is voor bedrijven verplicht om regelmatig de controle van de BHV koffer uit te voeren. Dit is een wettelijke Arbo-verplichting. Hierdoor weet u zeker dat u over de juiste middelen beschikt. Veiligheid van uzelf, uw medewerkers en bezoekers is belangrijk.

Hoe vaak moet u controleren?

De wet geeft aan, dat de verbanddoos ‘regelmatig en voldoende gecontroleerd’ moet worden. Dit houdt in dat u de koffer minimaal 1x per jaar controleert of vaker als het risicoprofiel dit vereist. Met andere woorden, als u werkzaamheden verricht waarbij meer aanspraak wordt gemaakt op de verbanddoos BHV, dient u hem vaker te controleren. Voorbeelden hiervan zijn een fabriek, werkplaats of het uitvoeren van bouwwerkzaamheden. Voor bijvoorbeeld een kantooromgeving, volstaat in veel gevallen een jaarlijkse controle. Na een ongeval, is een extra controle op EHBO-koffers bovendien wenselijk.

Waarop wordt een EHBO koffer gecontroleerd

  • op houdbaarheid (de houdbaarheidsproducten zijn maar 4 jaar houdbaar)
  • volledigheid
  • zijn de voor uw branche specifieke middelen nog voldoende aanwezig
  • de locatie en bevestiging

Controle verbanddoos uitbesteden

Natuurlijk kunt u deze controle zelf uitvoeren en de materialen apart bestellen.

Maar u kunt ook de controle aan Maro Brandbeveiliging uitbesteden.

De voordelen hiervan voor u op een rijtje:

  • wanneer wij ook de blusmiddelen voor u controleren kunnen wij de controle van de verbanddozen direct meenemen
  • bespaart kosten omdat we maar één keer hoeven te komen
  • bespaart u tijd
  • U hoeft zelf niet bij te houden wanneer er gecontroleerd moet worden

 

Het meest gebruikte artikel van de verbanddozen zijn de pleisters Hierom adviseren wij onze klanten altijd het volgende:

Verzegel de koffer (hierdoor kan je zien of er iets uit de koffer is verbruikt). Plaats naast de koffer een pleisterautomaat.

Maro Brandbeveiliging levert ook alle BHV artikelen, AED’s, PBM’s, Pictogrammen, ADR transportuitrusting. Wilt u hierover meer informatie of wilt u iets bestellen? Neem contact met ons op.

 

Is bij u op de zaak nog alles up-2-date?

Vraag nu online een quickscan aan, en wij controleren uw hele bedrijfspand van boven tot beneden.