MARO - Uw specialist op het gebied van brandbeveiliging uit Leerdam

Nieuwe ARBO wetgeving per 1 juli: de wijzigingen!

Nieuwe ARBO wetgeving per 1 juli: de wijzigingen!

Ieder bedrijf met medewerkers heeft te maken met ARBO wetgeving. Sinds 1 juli 2017 is er een vernieuwde Arbeidsomstandighedenwet. Daarmee veranderen er een aantal regels rond gezond en veilig werken. Deze vernieuwde regels hebben een grote invloed voor veel ondernemers.

Wijzigingen per 1 juli

Controleer op Arboportaal.nl of er voor u branche nog specifieke wijzigingen zijn. Negeer deze nieuwe wijzigingen niet, maar ga ermee aan de slag. U loopt anders het risico op een boete. Wij hebben hieronder een overzicht gemaakt van de belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde Arbowet. Dit zijn de wijzigingen:

1. Open spreekuur

De werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemer de bedrijfsarts kan bezoeken als hij vragen heeft over zijn gezondheid met betrekking tot zijn werk. Dit soort gesprekken kunnen gevoerd worden tijdens het open spreekuur.

2. Second opinion

Mocht de werknemer aarzelen aan de juistheid van het door de bedrijfsarts gegeven advies, kan de werknemer een second opinion van een andere bedrijfsarts aanvragen.

3. Vrije toegang werkvloer

De bedrijfsarts moet vrij in staat zijn om alle plekken op de werkvloer te kunnen betreden. Hij kan zo het bedrijf beter leren kennen en dit geeft de arts een goed inzicht in de arbeidsomstandigheden en de belasting in het werk. Wanneer een werknemer een bepaalde klacht heeft, kan het zijn dat de bedrijfsarts de klachten sneller kan herkennen omdat hij weet wat voor werkomstandigheden er zich binnen het bedrijf afspelen.

4. Basiscontract arbodienstverlening

De invoering van het basiscontract is een van de belangrijkste punten van de nieuwe Arbowet. Dit contract stelt minimumeisen aan het contract tussen arbodienstverleners en werkgevers, met name over de toegang tot de werkvloer en de second opinion.

5. Melden beroepsziekten

Het basiscontract stelt dat de bedrijfsarts beroepsziekten moet kunnen melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NcvB) en hier dus ook tijd aan moet kunnen besteden.

6. Verplichte klachtenprocedure

Iedere bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben zodat een werknemer een klacht kan indienen. Ook wanneer bedrijfsartsen niet werkzaam zijn bij een gecertificeerde arbodienst en bijvoorbeeld wreken als zelfstandig bedrijfsarts, is deze klachtenprocedure van toepassing.

7. Duidelijke rol preventiemedewerker

Ook de preventiemedewerker krijgt een stevigere rol in de vernieuwde Arbeidswet. Iedere organisatie met medewerkers moet een preventiemedewerker hebben. Een van de taken die deze medewerker heeft is het controleren van de veiligheid op de werkvloer. Bestaat een organisatie uit meer dan 50 werknemers? Dan wordt de preventiemedewerker benoemd vanuit de OR.

Advies nodig?

Heeft u na het lezen van deze wijzigingen nog vragen over de vernieuwde Arbowet? Neem dan contact met ons op!

Is bij u op de zaak nog alles up-2-date?

Vraag nu online een quickscan aan, en wij controleren uw hele bedrijfspand van boven tot beneden.