MARO - Uw specialist op het gebied van brandbeveiliging uit Leerdam

BHV in de horeca: 6 aandachtspunten

BHV in de horeca: 6 aandachtspunten

BHV, ook wel bedrijfshulpverlening, speelt een belangrijke rol in de horeca. Zeker wanneer het gaat om bijvoorbeeld discotheken en nachtclubs krijgt men vaker te maken met soms lastige bezoekers. Hierdoor is er in de horeca ook vaker sprake van letsel dan in de meeste branches. Bij het regelen van BHV in de horeca zijn er een aantal punten om rekening mee te houden.

Besteed aandacht aan de volgende punten

BHV is in iedere onderneming belangrijk en de horeca is hier zeker geen uitzondering in. Wij hebben 6 belangrijke punten opgesomd om rekening mee te houden als het gaat om BHV in de horeca.

1. Medewerkers betrekken

Het komt vaker voor dat er maar één of twee medewerkers worden opgeleid tot BHV’er en dat de overige medewerkers nergens weet van hebben. Het is belangrijk om alle medewerkers op de hoogte te stellen, zodat ook zij in de basis weten wat er moet gebeuren wanneer er iets aan de hand is.

2. Let op veranderingen

Door de jaren heen veranderen zaken. De toiletten worden bijvoorbeeld verbouwd, de entree wordt anders vormgegeven of de bar wordt verplaatst. Dergelijke zaken moeten worden opgenomen in een calamiteitenplan en de risico’s moeten opnieuw in kaart worden gebracht.

3. Calamiteitenkaart opstellen

Het is belangrijk om een calamiteitenkaart op te stellen. De BHV’ers kunnen deze kaarten in beheer houden en raadplegen wanneer het nodig is. Hierop moet bijvoorbeeld staan aangegeven welke plekken in de gelegenheid gecontroleerd moeten worden in geval van evacuatie.

4. Het hoofd bepalen

Het is goed om meerdere BVH’ers in een horecagelegenheid te hebben. Hierbij is het ook belangrijk om een hoofd aan te stellen. Zeker wanneer u te maken krijgt met calamiteiten is het belangrijk om een BHV’er te hebben die goed de leiding op zich kan nemen.

5. Oefeningen en proeven

In een noodsituatie moet iedereen goed weten wat te doen. Er moet alles aan gedaan worden om te voorkomen dat er paniek uitbreekt. Door regelmatig te oefenen blijven de medewerkers up to date. Het is dus belangrijk om regelmatig de proef op de som te nemen en te testen of de medewerkers in noodsituaties volgens plan handelen.

6. Aandacht voor de branche

De risico’s zijn per branche verschillend. Het is altijd goed om te analyseren met welke risico’s u in de horecagelegenheid te maken heeft en hier meer / extra aandacht aan te besteden.

Een BHV cursus nodig?

Wilt u nieuwe BHV’ers opleiden? Maro Brandbeveiliging biedt diverse mogelijkheden aan. Neemt u gerust eens contact met ons op voor meer informatie.

Is bij u op de zaak nog alles up-2-date?

Vraag nu online een quickscan aan, en wij controleren uw hele bedrijfspand van boven tot beneden.