MARO - Uw specialist op het gebied van brandbeveiliging uit Leerdam

Preventiemedewerker: verplicht in iedere bedrijf!

Preventiemedewerker: verplicht in iedere bedrijf!

Sinds 1 juli 2017 is er een nieuwe Arbowetgeving,  daarbij zijn er een aantal zaken gewijzigd. Met de vernieuwde wet is er meer aandacht voor preventie op de werkvloer. De nieuwe wetgeving stelt daarmee aan ieder bedrijf de verplichting dat zij een preventiemedewerker aanstellen. Hoe zit dit nu precies en wat doet deze medewerker?

Preventiemedewerker verplicht

De werkgever is verplicht om onder zijn medewerknemers minimaal één preventiemedewerker aan te stellen. De preventiemedewerker wordt ook wel arbo-coördinator genoemd. Hierbij maakt het niet uit hoe groot het aantal medewerkers is. Ook een kleine ondernemer met een paar collega’s moet een preventiemedewerker hebben.

Taken preventiemedewerker

De preventiemedewerker vervult binnen een organisatie een aantal taken op het gebied van veilig en gezond werken. De arbodienstverlening zou deze taken ook op zich kunnen nemen en uit kunnen voeren, maar de preventiemedewerker staat dichter bij de organisatie dan de bedrijfsarts of arbo-adviseur van de arbodienst. Dit zijn enkele taken:

  • Het maken van de RI&E
  • Geven van voorlichting
  • Registeren en onderzoeken van ongevallen
  • Adviseren van het management of de OR (ondernemingsraad)
  • Beantwoorden van arbo-vragen

Contact met de Arboarts

Voorheen adviseerde de preventiemedewerker misschien alleen nog de ondernemersraad, maar nu heeft de preventiemedewerker ook nauw contact met de bedrijfsarts. In Artikel 1 lid 3, sub i van de Arbowet wordt geschreven dat de samenwerking tussen de bedrijfsarts en de preventiemedewerker en OR (ondernemingsraad) nauwer wordt. Dit alles is gericht op een zo goed mogelijk Arbobeleid.

Risico-inventarisatie

Een andere nieuwe taak van de preventiemedewerker is dat hij of zij gevaarlijke situaties moet herkennen. Een risico-inventarisatie is een inventarisatie van de gevaren binnen een bedrijf die betrekking hebben op veiligheid, gezondheid en het welzijn van de werknemers.

De werkruimte van uw medewerkers moet veilig genoeg zijn en er mogen zich geen gevaarlijke dingen voordoen. Denk hierbij aan het uitsteken van scherpe punten waar een medewerker zich aan kan bezeren, kasten die niet goed staan, loshangende draden en stekkerdozen die helemaal doorgelust zijn.

Goedkeuring door de OR

Wanneer een organisatie bestaat uit meer dan 50 personen, dan moet de preventiemedewerker worden goedgekeurd door de OR. De preventiemedewerker krijgt dan een extra rol bovenop zijn huidige functie en mag daardoor minder snel ontslagen worden wanneer hij of zij kritische punten geeft.

Fikse boetes

Of uw bedrijf aan de nieuwe Arbowet voldoet, wordt gecontroleerd door een inspecteur van Inspectie SZW. Die controleert of een organisatie een goed arbeidsomstandighedenbeleid voert. In de wet zijn geen specifieke sectoren benoemd waarop toezicht en handhaving zal worden toegepast. Hieruit volgt dan ook dat ze geen van allen worden uitgezonderd.

Mocht een inspecteur één of meerdere overtredingen hebben waargenomen, kan er een fikse boete of andere sanctie worden opgelegd. Het is dus belangrijk dat u de nieuwe Arbowet doorvoert binnen uw bedrijfsvoering. Wanneer u advies nodig heeft bij het opzetten van een RI&E, neem dan contact met ons op!

 

Is bij u op de zaak nog alles up-2-date?

Vraag nu online een quickscan aan, en wij controleren uw hele bedrijfspand van boven tot beneden.