MARO - Uw specialist op het gebied van brandbeveiliging uit Leerdam

Brand op kantoor: wat te doen?

Brand op kantoor: wat te doen?

Brand op kantoor. Niemand denkt er eigenlijk over na en toch is het onbewust één van de grootste angsten. Wanneer een werkgever gevraagd wordt wat er dient te gebeuren in het geval van een brand op kantoor, dan antwoordt deze vaak dat er ‘wel ergens een plan is’. Een groot deel van de werknemers binnen het gemiddelde bedrijf haalt bij deze vraag de schouders op en hebben werkelijk geen idee.

Drie belangrijke zaken

Er zijn drie heel belangrijke zaken die eigenlijk door iedereen in het bedrijfsleven direct opgenoemd zouden moeten kunnen worden wanneer hen gevraagd wordt naar wat er gedaan moet worden in het geval van brand op kantoor. Hieronder vindt u deze drie belangrijke zaken.

1. Het stappenplan

Er moet een stappenplan aanwezig zijn dat direct kan worden geraadpleegd in het geval van een noodsituatie, zoals brand op kantoor. Dit stappenplan moet op de eerste plaats in het bezit zijn van de BHV’ers, maar daarnaast is het ook sterk aan te raden om dit plan op meerdere plekken in het bedrijf openbaar te presenteren. Daarnaast moet dit stappenplan met regelmaat onder de aandacht worden gebracht, worden besproken en, indien nodig, worden gewijzigd. Bij brand moet men zich altijd op de eerste plaats aan het stappenplan houden.

2. Snelle evacuatie

Een veel gehoord antwoord op de vraag wat er dient te gebeuren bij brand op kantoor is wel dat men naar buiten dient te gaan. Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar hier moet wel een plan voor zijn. Bij brand in een groot kantoor, met honderden tot duizenden medewerkers, moet er een snelle evacuatie plaats kunnen vinden. De evacuatie wordt sterk vertraagd wanneer iedereen direct op de uitgang af rent. Hierbij kunnen zelfs gewonden vallen, of erger. Er moet dus een helder evacuatieplan zijn en deze moet ook bij iedereen bekend zijn. Bij brand op kantoor moet men zich direct aan het evacuatieplan kunnen houden en dit direct in werking zetten.

3. Luister naar de BHV’er(s)

BHV’ers weten precies wat er gedaan moet worden wanneer er brand op kantoor ontstaat. Bedrijven moeten een BHV’er hebben. Vaak wordt hierbij vergeten om aan medewerkers kenbaar te maken wie dit is of wie de BHV’ers zijn. Hierdoor weet men niet naar wie er wel of niet geluisterd moet worden in het geval van brand op kantoor. Zorg dus dat iedereen altijd weet wie de BHV’er is, of welke personen dit zijn, en draag op hier ook goed naar te luisteren.

BHV’ers opleiden

Wilt u medewerkers laten opleiden tot BHV’ers, zodat u zeker bent dat er meerdere personen aanwezig zijn om de situatie onder controle te houden bij brand op kantoor? Dan kunt u uitstekend bij Maro Brandbeveiliging terecht. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Is bij u op de zaak nog alles up-2-date?

Vraag nu online een quickscan aan, en wij controleren uw hele bedrijfspand van boven tot beneden.